Als introductie van het onderwerp, kregen we een filmpje te zien over wat TPack nu eigenlijk inhoud. Na het effectieve filmpje gezien te hebben, wat soms iets te snel ging qua tekst, hebben we kort gediscussieerd over wat TPack nu eigenlijk inhoud.
TPack gaat over het toepassen van pedagogiek, technologie, kennis en didactische vaardigheden en op een manier dat je weet een combinatie hiervan toe te passen in het onderwijs. Hierbij werd het volgende TPack model gepresenteerd:
Na de uitleg van wat TPack nu eigenlijk inhoud gingen we aan de slag met een soort van verwerking van de theorie in een vorm van kaartspel "TPack The Game". Hierbij werd gekeken naar de werkvorm en het pedagogisch en het didactische aspect.
Opdracht 1, kaartje kiezen content,
didactisch en ICT. De laatste 2 kies je blind. Daarna bedenk je een
les met die 3 elementen.
Ons groepje kwam uit op; Soep maken (content), zelfstandig werken (didactisch) en
interactief DIGIbord (ICT).
Dit hebben we uitgewerkt als;
Leerlingen
kiezen individueel een soep, via het Digibord kun je laten zien hoe je het
moet bereiden. Hoe snijd je bijvoorbeeld een wortel. Zo speel je tevens in op de
verschillende niveaus.
Opdracht 2, je kiest een ICT werkvorm
die er beter bij past. Die ruil je in.
Opdracht 3, je kiest een content en
trekt een didactische werkvorm blind, daarna ga je kijken hoeveel ICT
werkvormen hierbij passen.
Mijn conclusie zou zijn het waren goede en leuke ideeën, maar of je voor al die ideeën tijd en de mogelijkheid hebt (bij iedere les) is de vraag...
Dag Meester Raoel, je vraagt je af of je tijd hebt om bij iedere les na te denken over de ICT-mogelijkheden.
BeantwoordenVerwijderenAls leerkracht kies je nu ook automatisch de didactische werkvorm voor het overbrengen van je les, het integreren van een technologische tool zou ook een automatisme moeten worden. Dat betekent wel dat de gereedschapskist van de leerkracht gevuld moet worden met kennis over deze tools. Het TPACK-spel is een hulpmiddel om leerkrachten even bewust stil te laten staan bij de manier waarop ze nu lessen geven en kijken of dat ook anders kan.