dinsdag 25 september 2012

Review TPack

Review TPack

Als introductie van het onderwerp, kregen we een filmpje te zien over wat TPack nu eigenlijk inhoud. Na het effectieve filmpje gezien te hebben, wat soms iets te snel ging qua tekst, hebben we kort gediscussieerd over wat TPack nu eigenlijk inhoud.

TPack gaat over het toepassen van pedagogiek, technologie, kennis en didactische vaardigheden en op een manier dat je weet een combinatie hiervan toe te passen in het onderwijs. Hierbij werd het volgende TPack model gepresenteerd:




Na de uitleg van wat TPack nu eigenlijk inhoud gingen we aan de slag met een soort van verwerking van de theorie in een vorm van kaartspel "TPack The Game". Hierbij werd gekeken naar de werkvorm en het pedagogisch en het didactische aspect.

Opdracht 1, kaartje kiezen content, didactisch en ICT. De laatste 2 kies je blind. Daarna bedenk je een les met die 3 elementen.
Ons groepje kwam uit op; Soep maken (content), zelfstandig werken (didactisch) en interactief DIGIbord (ICT). 
Dit hebben we uitgewerkt als;
Leerlingen kiezen individueel een soep, via het Digibord kun je laten zien hoe je het moet bereiden. Hoe snijd je bijvoorbeeld een wortel. Zo speel je tevens in op de verschillende niveaus.

Opdracht 2, je kiest een ICT werkvorm die er beter bij past. Die ruil je in.

Opdracht 3, je kiest een content en trekt een didactische werkvorm blind, daarna ga je kijken hoeveel ICT werkvormen hierbij passen.

Het bespreken van de getrokken kaarten kon wat sneller, om zo deze les beter te laten verlopen. Het verschil tussen de drie opdrachten was minimaal, het maakt het wel erg variabel en afwisselend. Je  zou ervoor kunnen kiezen de drie verschillende opdrachten over de klas/groepjes te verdelen. En erna klassikaal terug te koppelen. Hierdoor verloopt de les sneller. Van de andere kant hadden de drie de opdrachten ook wel een meerwaarde. Je bekijkt elke lessituatie anders. Wat mij ook erg aansprak was dat je aangezet werd tot creativiteit en inzicht; wat zou ik bij een bepaalde les allemaal kunnen gebruiken. 

Mijn conclusie zou zijn het waren goede en leuke ideeën, maar of je voor al die ideeën tijd en de mogelijkheid hebt (bij iedere les) is de vraag...



1 opmerking:

  1. Dag Meester Raoel, je vraagt je af of je tijd hebt om bij iedere les na te denken over de ICT-mogelijkheden.
    Als leerkracht kies je nu ook automatisch de didactische werkvorm voor het overbrengen van je les, het integreren van een technologische tool zou ook een automatisme moeten worden. Dat betekent wel dat de gereedschapskist van de leerkracht gevuld moet worden met kennis over deze tools. Het TPACK-spel is een hulpmiddel om leerkrachten even bewust stil te laten staan bij de manier waarop ze nu lessen geven en kijken of dat ook anders kan.

    BeantwoordenVerwijderen